sunnuntai 28. elokuuta 2016

Historiasta nykypäivään

Parturi-kampaajan työn historiaa


1800-luvulta 1900-luvulle
Kampaajat kehittivät paljon uusia laitteita hiustenlaittoon ja keksivät uusia metodeja kampauksien tekemiseen. Mm. 1872 ranskalainen kampaaja Marcel Grateau patentoi hänen hiustenkihartimen. Keksintö oli menestys ja mahdollisti uusien hiustyylien kehittymisen, mukaanlukien hänen nimeään kantavan "the Marcel wave". Marcel wave muistuttaa 20-luvulla suosittua sormikiharaa (finger waves), mutta niissä käytetään eri tekotapaa.

The Marcel wave
http://thehistoryofthehairsworld.com/hair_19th_century.html

Modernin konseptin naisten kauneus- ja hiussalonkeihin kehitti Martha Matilda Harper. Siihen aikaan naiset olivat tottuneet ehostamaan heidän hiuksiaan kotonaan, kotiapulaisen avustamana tai sitten kampaajat kävivät naisten kotona. Hän avasi salonkinsa, nimeltään Harper's Salon, naisille Rochesteriin, joka oli loistomenestys. Kun muut naiset halusivat avata samanlaisen salongin, Martha ehdotti heille franchinsing sopimusta sekä parturikoulua, joka oli nimeltään Harper's Method. Sopimukseen oli sisällytetty, että kaikki käytettävät kauneustuotteet piti olla tehty Harper's Salongissa. Vuosisadan lopussa Yhdysvalloissa oli avattu jo 200 salonkia. Ja vuonna 1928 500 Harper's Salonkia oli avattu ympäri maailmaa.



50-luku

Sota-aika alkoi olla ohi ja se näkyi 50-luvun tyylissä. Silloin korostettiin naisellisuutta.Vaatetuksessa näkyi leveää kellohelmaa hameissa ja mekoissa, minkä alla käytettiin tyllihametta tuomaan kuohkeutta ja ryhtiä. Alushameet tekivät tanssiliikkeistä näyttävämpiä, mutta myös varjelivat tyttöjen siveyttä. Kapeaa vyötäröä korostettiin erilaisilla vöillä. Alaspäin kapenevilla kynähameilla- ja mekoilla luotiin tiimalasi siluettia.

Hiusmuodissa näkyi kiharat, huivit ja pillerihatut. Vastakohtana supernaisellisille hiuksille oli Audrey Hepburnin pelkistetty lyhyt hiusmalli. Lucille Ballin kuvassa oleva poodeli kiharakampaus on yksi, voisiko sanoa klassikko, vintage/pin-up tyyleissä. Unohtamatta tietysti Marilynia, kaikkihan tietää Marilynin glamouria huokuvat kiharat.


Audrey Hepburn
https://fi.pinterest.com/pin/283586107763245351/


Lucille Ball
https://fi.pinterest.com/pin/160863017918102544/


Marilyn Monroe
https://fi.pinterest.com/pin/516084438531367623/

50-luvulla yleinen kiharrustyyli oli, että kosteat hiukset rullataan pienissä osioissa ylös ja kiinnitetään pinneillä. Toinen vaihtoehto oli, että hiukset rullattiin papiljoteille. Huivi sidottiin päähän ja nukuttiin yön yli hiustenkuivaajan puuttuessa. Näin ollen seuraavana päivänä kiharat olivat valmiina. Pinnit vain irroitettiin ja hiukset harjattiin läpi, saaden pehmeän ja kuohkean näköiset kiharat. Vaikka 50-luvulla kiharrettiin paljon hiuksia itse, toisinaan naiset myös turvautuivat permanenttiin.

Miehillä hiustyyli oli siisti ja malliltaan lyhyt. Paljon käyttiin erilaisia hiusrasvoja, jollai saatiin muotoiltua hiukset menemään taaksepäin. Tämä oli varsinkin nuorison suosiossa.

                               
Elvis Presley
https://fi.pinterest.com/pin/39265827971819663/


Klassinen 50-luvun meikki. Palataan jälleen kerran Marilyniin. Hänellä oli luonnolliset kulmat, liikkuvalla luomella vaaleaa luomiväriä, luomivaossa ruskeaa antamassa kontrastia, pitkät ripset, alaluomella ripsien tyveen tehty tummalla luomivärillä varjoa ripsistä, kissarajaukset silmissä,sekä punainen huulipuna. Meikki oli kuitenkin aika luonnollinen ja hillitty.

https://fi.pinterest.com/pin/378865387375618415/

Nykypäivä

Hiusalalla on paljon erilaisia työpaikkoja ja yrityksiä. Voit työskennellä tukussa, yrittäjänä omassa salongissa, vuokratuoli kampaajana, tehdä keikkahommia muotinäytöksissä, valokuvauksissa, teatterissa, kauneustapahtumissa jne. 
Hiusalalla asiakaspalvelijan tärkeimmät ominaisuudet mielestäni ovat ystävällisyys, rehellisyys ja kyky kommunikoida erilaisten ihmisten kanssa. Myös kiinnostus ja kyky kehittää itseään koko ajan paremmaksi, opetella uusia tekniikoita itsenäisesti ja käydä koulutuksissa, on minusta todella tärkeä piirre parturi-kampaajassa. Täytyy seurata mitä kaikkia uusia tuotteita tulee ja arvioida mitä kannattaa itse ottaa käyttöön työssään. Ja tietysti luovuuttaan pitää yllä.

Otan tähän esittelyyn yhden yrityksen, jota olen seurannut facebookin ja instagramin avulla. Se on myös lähellä omaa tyyliäni ja tässäkin postauksessa kävin 50-lukua läpi joten tämä sopii kuin nenä päähän.
Helsingissä sijaitseva Pinkki Paplari (www.pinkkipaplari.fi). Itse en ole valitettavasti vielä päässyt laitattamaan hiuksiani heille, mutta joskus kun aikatauluun Helsingissä jää tyhjä kohta, menen taatusti laitattamaan tukkani kuntoon. He käyttävät paljon sosiaalista mediaa, jotta asiakkaat ja muut heidän "fanit" pysyvät ajantasalla mitä tapahtuu. Tykkään kun heillä on pin-up- ja vintage-tyyli kampaamossaan, se erottuu heti muista ns. tavallisista kampaamoista. Myös erilaisissa tapahtumissa pääsee käyttämään heidän palveluitaan. Minusta on hyvä, että yritys on monenlaisissa jutuissa mukana. Tällä tarkoitan sitä, että lähdetään tapahtumiin tekemään esim. pikakampauksia ja pikameikkejä, voidaan tehdä stailauksia kuvauksiin, järjestetään erilaisia kursseja jne. Itsekin sitten tulevaisuudessa toivon työskenteleväni ympäristössä missä on erilaisia työjuttuja ja pääsee haastamaan itseään, sillä tavalla ei kangistu vanhoihin tapoihin ja kyllästy.

Tässä on nyt vain pintaraapaisu kaikesta, muuten kirjoittaisin tätä postausta varmaan vuodenkin päästä eikä kukaan jaksaisi lukea. :)


Lähteet

28.8.2016
http://thehistoryofthehairsworld.com/hair_19th_century.html
http://glorias-story.blogspot.fi/2012/08/1950s-fashion.html 
https://en.wikipedia.org/wiki/Marcelling

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti